تقسیمات کشوری
  شهرستان زهکلوت وجازموریان
ومختصات جغرافیا                                                        ئیImage result for ابزار تبلیغاتی زیباسازی وبلاگ

زهکلوت 🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netگتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net
زهکلوت شهری است مرکز بخش جازموریان در شهرستان رودبار جنوب استان کرمان ایران . این شهر در بخش جازموریان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۹،

جمعیت ۴۳٬۸۶۷ نفر (۱۳۹۵)

جازموریان
بخش جازموریان یکی از بخش‌های شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان ایران است. بخش جازموریان دهستان جازموریان دهستان کوهستان شهر: زهکلوت بنابر سرشماری مرکز

دسیمال    27° 29′ 27″ N, 58° 32′ 46″ E
27.490833, 58.546111
یوآرآی جغرافیایی    geo:27.490833,58.546111
سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس    40R 652737 3041753
More formats...

ظروف‌ سفالین‌ به‌ دست‌ آمده‌ از حوزه جازموریان‌ در دوره تاریخی‌ عبارت‌اند از: کوزه‌ها؛ ریتونها با سر جانورانی‌ مانند گاو، قوچ‌، بزکوهی‌، عقاب‌؛ پیاله‌ها؛ گلدانها؛ جامهایی‌ با شیارهای‌ عمودی‌ شبیه‌ به‌ ظروف‌ سیمین‌ دوره هخامنشی‌؛ قمقمه‌هایی‌ کتابی‌شکل‌ با دو دسته‌، که‌ از هزاره سوم‌ پیش‌ از میلاد متداول‌ بوده‌ است‌؛ بشقابهای‌ تو گود با بدنه زاویه‌دار (هرینک‌ ، ص‌ 241ـ245؛ پاتز، 2001 ب‌ ، ص‌ 6ـ7). این‌ ظروف‌ سفالین‌، از نظر جنس‌، به‌ چند گروه‌ طبقه‌بندی‌ می‌شوند: گونه‌ای‌ سفالینه‌های‌ نارنجی‌ ـ قرمز و منقوشِ نیمه‌ خشن‌ که‌ نمونه‌هایی‌ از آن‌ از ناحیه مکرانِ پاکستان‌ یافته‌ شده‌ است‌ (بزنوال‌، ص‌ 13)؛ سفالهای‌ نارنجی‌ ظریفِ منقوش‌ و چرخ‌ساز که‌ از سده اول‌ تا سوم‌ پیش‌ از میلاد در تپه‌ یحیی‌ ساخته‌ شده‌ است‌ (هرینک‌، ص‌ 24)، از این‌ گونه‌ سفالها در گورهای‌ سنگی‌ دهستان‌ رمشک‌ نیز دیده‌ شده‌ است‌؛ سفالینه‌های‌ لعابدار به‌ شکل‌ بشقاب‌، کاسه‌، تنگ‌ و عطردان‌ با لعاب‌ آبی‌ و سبز که‌ از نمونه‌های‌ آن‌ در کاوشهای‌ گورهای‌ رمشک‌ و بیژن‌آباد و نیز در میری‌ قلات‌ پاکستان‌ مشاهده‌ شده‌ است‌ (بزنوال‌، همانجا).
بزرگ‌ترین‌ چهارراه‌ جنوب‌ شرقی‌ ایران‌ و محل‌ ارتباط‌ با دره سند، دریای‌ عمان‌، خراسان‌، سیستان‌، کرمان‌ و فارس‌ بوده‌ است‌. از آثار اسلامی‌ این‌ حوزه‌، تنب‌ خرگ‌ یا قلعه‌ خواهر، قلعه جِشار (گِشار)، قلعه‌ اَمْجَز، تنب‌ نَمُردی‌ (گورستان‌) در منطقه جیرفت‌ است‌ (استاین‌، ص‌ 144، 146ـ147؛ صفا، ص‌ 141).

جزموریان‌ جزو مناطق‌ دارای‌ ذخایر نفت‌ و گاز است‌ ( رجوع کنید به اطلس‌ ملی‌ ایران‌ ، ص‌ 93، نقشه‌). اطراف‌ دریاچه جزموریان‌ از گیا هان  زیادی مانند   کلپوره‌، قیچ‌، کَهور، کُنار، دِرْمَنه‌، و درختان‌ خرما و مرکّبات‌ دارا می باشد‌ و از زیا شغال‌، کفتار، گراز، روباه‌، آهو، خرگوش‌، کبک‌ و دراج‌ دارد (زمردیان‌ و پورکرمانی‌، ص‌ 84؛ فرهنگ‌ جغرافیائی‌ آبادیها ، ج‌ 124، ص‌ 6ـ 8، 13، 15، 17ـ 18، 33ـ 35).
دریاچه‌ای‌ فصلی‌ در حوضه آبریزِ هامونِ جزموریان‌ در جنوب‌ شرقی‌ ایران‌ و نیز محوطه‌هایی‌ باستانی‌ در همین‌ ناحیه‌. این‌ دریاچه‌ را هامون‌، چاله‌ و باتلاق‌ جزموریان‌ نیز می‌خوانند.که ازشمال وشمال غربی به رودخانه هلیل وازشرق رودخانه هیرمند ورودخانه های سیستان وبلوچستان آب رودوخانه ها به این دریاچه عظیم سرازیر می شوددر منابع‌ به‌ صورت‌ جازموریان‌ هامون‌ و موریان‌ هامون‌ نیز آمده‌ است‌ ( رجوع کنید به رزم‌آرا، ص‌ 32؛ جهانبانی‌، ص‌ 9).


برگرفته. از سایت های علمی و. ویکی‌پدیا:ویکی

🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐🔴🔴
 ژوئن 10, 2018دریاچه هامون وجازموریان مکانی برای طبعت گردان

0:30

باپیگیری نماینده پنج شهرستان وفرماندار رودبارجنوب زهکلوت شهرستان شد    

 

جازموریان

مکان های گردشگری جازموریان

مکان های گردشگری جازموریان. حوزه جازموریان در ۱۵۰ کیلومتری باختر ایرانشهر و در موقعیت جغرافیایی E5839 تاE5914 و N2710 تا N2738 بین استان های کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است.

۱- روستای تو رِیگ

موقعیت روستای تو ریگ: روستای تو ریگ صولان از توابع شهرستان قلعه گنج می باشد. فاصله روستای تو ریگ با شهر قلعه گنج در حدود نود کیلومتر می باشد از جاذبه های گردشگری این روستا ریگ های بسیار بزرگ می باشد. تجربه بالا رفتن از این تپه های بزرگ ماسه ای و قدم زدن بر روی شن های نرم جازموریان آرزو هر گردشگر است. بعد از کلی دویدن و بازی کردن بر روی تپه های ماسه ای بزرگ برای استراحت هتل کپری شهر قلعه گنج شیرینی این سفر را دو چندان خواهد کرد.

 

۲- چشمه ی آب گرم کلپورگو نگین جازموریان

از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری قلعه گنج چشمه ی آب گرم کلپورگو است که متاسفانه بیش از ۹۵ درصد مردم بومی با دارا بودن خواص درمانی فراوان حتی از وجود این منظره ی بی بدیل بی اطلاع هستند.

چشمه گلپورگو

چشمه گلپورگو

این چشمه در ۳۵ کیلومتری روستای صولان قرار داره که برای دسترسی بهش نیاز به ماشین آفرود هست. آب این چشمه به رنگ قرمزه که پس از استحمام بدن کامل به شکل سفید در میاد انگار که روی بدن گچ ریخته باشن.

نگین کویر جازموریان چشمه گلپورگو

چشمه گلپورگو

به گفته ی مردم بومی این آب خواص درمانی زیادی داره و برای درمان بیماری های پوستی و استخوانی مفیده.

۳- میل فرهاد در شهر زهکلوت رودبارجنوب

موقعیت: رودبار جنوب در جنوب شرقی کرمان قرار دارد، فاصله رودبار تا مرکز استان کرمان در حدود ۳۳۳ کیلومتر می باشد. معرفی میل فرهاد: میل فرهاد در شهر زهکلوت از توابع شهرستان رودبارجنوب قرار دارد. فاصله شهر زهکلوت تا رودبار جنوب در حدود ۶۵ کیلومتر می باشد و فاصله زهکلوت تا میل فرهاد نیز چیزی در حدود ۳۵کیلومتر می باشد.

🔵🔵🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐

.شاید همین فاصله ها و دور بودن از مرکز شهرستان باعث شده میل فرهاد بکر بماند. میل فرهاد کوهی است، که ازپایین به شکل دایره ای به طرف بالا کم کم باریک می شود،در موقع بارندگی آب باران که از بالا به پایین می آید دور تا دور کوه دایره ای مانند آبشاری را به وجود می آورد همراه با صدای آن که بهترین جا برای گردش می باشد و میل فرهاد بهترین مکان برای گردش وتفریح است. میل فرهاد کوه نیست ، سنگی است عظیم الجثه ، پرهیبت و دیدنی که بیش از هزار متر ارتفاع دارد . مثل کله قندی که در سطح صاف و صیقلی آن حفره های بسیار ایجاد کرده باشند. در واقع میل فرهاد از عجایب جنوب کرمان است و بهترین مکان برای صخره نوردی،درارتفاعات بالای آن بوی بوته های درمنه که گیاهی سردسیری است انسان را به شگفتی وا می‌دارد. این منطقه زیبا وشگفت انگیز مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد،سرزمین همیشه بهار میل فرهاد در ایام نوروز منتظر قدوم شما عزیزان است.

.🔵🔵🔴🔴🔵🔵🔴🔴🔵🔵🔴🔴🔵🔵

۴- آبشار زیبای سنته در شمال جازموریان

موقعیت: روستای سنته از توابع شهر زهکلوت می باشد. فاصله تقریبی آن با مرکز شهر در حدود ۵۵ کیلومتر می باشد. بهترین زمان برای سفر به این آبشار زیبا در فصل بهار و زمستان می باشد.

.🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐🔴🔴🌐🌐🌐🔴🔴

 

مکان های گردشگری جازموریان. 🌴🌴🏝️🏝️
 

 

گروه نمایش نگین جازموریان   میثم بامری  وگروه وی ازبوئینگ نیاز به حمایت مسؤلین دارند☢️☢️☢️☢️Ⓜ️Ⓜ️📺📺📺

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

🟦🟦🟥🟥🟦🟦🟥🟥🟦🟦🟥🟥🟦🟦